Tuesday, August 16, 2011

Joho studios försäljningsuccess - miniintervju



Johanna Öst-Häggblom, du har på bara några månader sålt 78 st av dina affischer genom Hops-shop. Hade du väntat dig en sådan respons när du gick med i Hops-shop?
Jag gick med i Hops-shop ganska förutsättningslöst, jag behövde ett forum för mina produkter och konceptet att ha en egen lite "butik" i en större nätgalleria kändes inspirerande. Jag lät trycka upp ett tiotal affischer och hoppades på några beställningar. Och beställningarna kom. Det är verkligen en positiv överraskning att affischerna är så omtyckta.

En stor del av de som beställer affischen är finskspråkiga, detta trots att affischen är på svenska - hur tänker du kring detta?
Det är roligt att affischen också nått ut över språkgränsen. När jag började sälja affischerna på Hops-shop var min plan att också göra en finsk version, småningom kommrt det också en sådan.

Berätta om hur affischen kom till och hur du tänkte.

Affischen fick sin form hösten 2008. Idéen hade jag sparat på en tid, ända sedan jag för ganska många år sedan gjorde en varje års-kalender” med små uppmaningar till min mamma i morsdagspresent. När jag jobbade med affischen ville jag fånga de små och enkla sakerna som kan göra en dag speciell utan att för den delen göra det till ett måste.

Hänger affischen i ditt eget hem också?

Ja, en av var färg. De hänger där för att påminna mig om att äta glass med två bollar och hoppa hopprep då och då.

Berätta lite mer om dig själv och ditt formgivande!
Jag är uppväxt i en kreativ familj i byn Östensö i Pedersöre kommun. Efter att jag tagit studenten flyttade jag till Åbo där jag studerade formgivning på Yrkeshögskolan Novia. Som nyutexaminerad formgivare flyttade jag till Helsingfors och startade mitt företag JOHO Studio där jag jobbar framför allt med grafisk formgivning. Jag studerar nu också på magisterutbildningen vid Aalto-universitetet, Konstindustriella inom konstindustriell design och grafisk formgivning med inriktning på visuell journalistik.

För tillfället försöker jag landa i Österbotten igen, närmare bestämt i Jakobstad, dit jag och min man precis har flyttat. Samtidigt har jag en del idéer som jag sparat på en tid som skall förverkligas inom kort, så håll utkik på Hops-shop!

Kolla in JOHO studio i Hops-shop!

No comments:

Post a Comment